2011. 05. 21.

Alexander Steele (szerk.): Kezdő írók kézikönyve

Pár éve Magyarországon is napvilágot látott a kötet, mely a New York-i Gotham Irodalmi Műhely tanárainak gyűjteménye. Egy-egy fejezetben térnek ki a külön témákra (mint például: karakterek, leírás, nézőpont, cselekmény stb.), s tizenegy fejezete sorra megoldandó feladatokat kínál az olvasóknak. Ebbe belefogni tehát mindenképpen egy nagy jegyzetfüzettel érdemes. Amennyiben valaki átlépi a feladatokat, fontos mozzanatot hagy ki, hiszen az írásról olvasni nem minden, gyakorlatban kell fejlődni. A könyv függelékében megtalálható Raymond Carver novellája, A katedrális, melyet előre el kell olvasni, ugyanis ezt később példának használják a szerzők a különféle szempontok szemléltetésére. Persze világirodalmi művekből is idéznek, azok segítségével is magyaráznak. Az utolsó fejezet a könyved kiadásáról szól, a kézirat megszerkesztéséről, novella folyóirathoz való benyújtásáról, fülszöveg és kiadónak írt kísérőlevél megírásáról, ügynökök kereséséről - és véleményem szerint remek tanácsokat ad. Egyetlen hátránya, hogy ezt az utolsó részt nem dolgozták át a magyar közönség számára: a felsorolt kiadók, folyóiratok, honlapok mind amerikaiak, vagy legalábbis angol nyelvűek.(A levélforma elrendezése is az, ám ez még a legkisebb probléma.)

Hallottam pár véleményt erről a könyvről, és kivétel nélkül mind dicsérő volt - egyetlen általános nézetet kivéve, mellyel a könyv elolvasása és feladatinak végigcsinálása után nem értek egyet. Sokak szerint olyasmiket mond el, amiket az ember magától is gondolna. Ezzel vitatkoznék. A könyv nagyon sokat segít már csupán abban is, hogy az embernek átfogóbb képe legyen saját írásáról. Valóban az átlag ember, miután elolvasta azt gondolja mondjuk a karakterek megformázásáról: igen, igen, ez így van, ám előtte nem volt képes megfogalmazni ezt a gondolatot. Tipikus esete ez annak, amikor elmondanak neked valamit, és rájössz, hogy teljesen igaz, s azt gondolod, hogy lehet, hogy magadtól nem jöttél rá (akár egy matekpéldánál). De magadtól nem jöttél rá. Ez a lényeg, és be kell ismerned. Ráadásul a kötet tartalma mindenre kiterjed, s lesz egy tudatos hozzáállásod az íráshoz, egy átfogó képed, hogy ha azt mondják, hogy leírás, neked eszedbe fog jutni az a pár dolog, amit itt újként tanultál meg. Én tehát vitatkozom azzal az állítással, hogy a könyv nem mond újat. Ha olvasol egy jó könyvet meg egy rossz könyvet, nem mindig tudod megfogalmazni, miért jobb a jó, de érzed. Ha viszont írni kezdesz, ez fontossá válik, és ezt a tudatosságot elsajátíthatod ebből a könyvből. Akkor is, ha előtte mindent tudtál. De azért ne nagyképűsködjünk: rengeteg dolog magamtól nem jutott eszembe, és ha a könyv nem mondja, ma se tudnám. És nem kell azt mondani, hogy mégis.

Ezen kívül saját hibáid látod meg a feladatok során. Nagyon jó, kreatív, időnként valóban nehéz feladatokat kapsz. Legnagyobb döbbenet talán akkor érhet, amikor ellát egy egyszerűnek tűnő munkával, és nem hogy a visszaolvasásnál szembesülsz vele, hogy nem sikerült teljesítened, de el se tudod kezdeni. Ezek egyébként akár ötletként, vagy ihletforrásként is szolgálhatnak későbbi írásaidhoz.

A kezdő írók kézikönyve novella- és regényírásról szól, így a költők most is kimaradtak. Úgy veszem észre, számukra mintha kevesebb segítség lenne, de talán csak nem vagyok elég szemfüles. (Meg azt kevésbé keresem.)

A kezdő írók kézikönyvét csak ajánlani tudom. Persze azoknak, akik valóban végig megoldják a feladatait, de maga a szöveg is segítségedre lehet, később akárhányszor újra leveheted a polcról átismételni. Ez az egyetlen ilyen témájú könyv, amit eddig elolvastam, de némi utánajárás/-nézés után úgy gondolom, ez lehet a legjobb (magyar nyelven). A többi, amit láttam, az már szerintem is ismert dolgokat szedett csokorba.

Megjelent: - Amerikában 2003-ban, magyar fordításban (Sári B. László, illetve a novella: Matolcsi Gábor) 2010-ben
Írta: a műhely tanárai
Szerkesztette: Alexander Steele
Én, ha jól emlékszem, Alexandrában vásároltam. Ott, és a Libriben biztosan megtalálod, de szerintem kisebb üzlet(láncok)ban is.

Kép: libri.huhttp://www.libri.hu/konyv/kezdo-irok-kezikonyve.html

3 megjegyzés:

  1. Keves Lexen!
    Amint a témához kötődő könyveket kezdtem keresgélni, rögtön bejött a blogod, és nagyon hasznosnak találtam, amit írtál, mert korábban épp az a két könyv jött be a keresőben, amelyekről itt olvashattam.
    Bevallom, nem igazán készülök írónak, felsős magyartanár vagyok, és régi tervem ráerősíteni a gyerkőcöknél a kreatív történetalkotásra, amit eddig hirtelen ötletek és ihlet alapján tettem. Most azt kérdezném tőled, ajánlanád nekem ezt a könyvet ehhez? Tudsze-e olyan oldalról, ahonnan megszerezhetném a könyv tartalomjegyzékét? Mert a határon túl élek, könyvet innen is rendelhetek némi utánajárással, de azért meggondolandó, hogy melyiket...
    Üdv.: Tünde

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Tünde
      Nem tudom valaki válaszolt-e a kérdésére, én most megteszem. Nem olvastam még végig, de folyamtosan haladok a könyvvel és a tartalomjegyzékkel is megismerkedtem.
      A véleményem az, hogy ez a könyv bőven túlmutat az általános iskolai oktatáson, sőt egyáltalán nem az ott oktatottakkal foglalkozik. Szereplőkkel, jellemvonásokkal foglalkozik; cselekménnyel, tetőponttal, krízissel, drámai kérdéssel és hasonlókkal. Ez inkább, valóban az írónak készülők kézikönyve, nem pedig iskolai magyar órákra való.

      Törlés
    2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés