2011. 06. 11.

Writer's block vs. ötlettelenség

Ez most egy kicsi, értelmetlen bejegyzés lesz. Csak szeretném felhívni a figyelmet egy jellemző fogalmi zavarra. Az angol nyelvben writer's blocknak nevezik azt az állapotot, amikor valakinek VAN könyvötlete, csak egyszerűen képtelen azt papírformába önteni, nem tudja leírni. Nem is tudom, hogy fordítsam. Mondják magyarul, hogy írói válság, de mivel épp fogalmak közti különbséget próbálok megmagyarázni, nem vagyok biztos benne, hogy a magyarra fordítók erre gondoltak-e. Minden esetre lényeges a különbség a között, amikor valakinek egyszerűen nincs ötlete és a writer's block (írói válság?) között. 
Én sem tudom megmondani, hogy lehet orvosolni az utóbbi problémát, hiszen akkor más híres lennék, de szerintem ez több dologból is ered: az egyik a lustaság, a másik pedig a félelem, hogy a könyv unalmas lesz. Illetve még valami: hogy az ember nem tudja, hogy hol kezdje, vagy olyan kusza a történet, hogy már ő sem tudja megfogni. Le kell ülni írni, és neki kell kezdeni, ha rossz lesz, max az ember átdolgozza, vagy nem publikálja, de legalább leírta. Tudom, így fölösleges erőfeszítésnek és időpazarlásnak tűnik, de valamit tenni kell.
A már említett Kezdő írók kézikönyvében az egyik fejezetben szót ejtettek arról, hogy a szerző nem értette, mért nem működik a történetre. Rá kellett jönnie, mikor valaki (egy tapasztaltabb ember) nekiszegezte a kérdést, hogy miről is szól TULAJDONKÉPPEN a történet, hogy TULAJDONKÉPPEN nem szól semmiről. Nincs fő vonal, vagy nincsenek vágyai a szereplőknek (lásd előbbi bejegyzést Kurt Vonnegut tippjeiről). Nagyon izgalmas, sok dolog történik benne, de TULAJDONKÉPPEN nincs egy bizonyos cél, ami felé a szereplők haladnak, amit el akarnak érni, és akkor vége. Mindig kell egy fővonal, egy fontos, lényegi rész, amihez igazítod a mellékszálakat. Van, amikor ez hiányzik, és kábé egy sorozatra hasonlít a történet, egy olyan sorozatra, ami minden részében lezáruló epizódokból áll. (Bár még ott is van valami fő szál.) Rá kellett jönnöm, nekem is ez jellemzi azt a történetem, amelyiket nem tudom már évek óta megírni. Gondolkodj el ezen.
Hasonló ötletekért ajánlom a kézikönyvet, valóban nagyon jó.

5 megjegyzés:

  1. Sajnos ismerős a helyzet :)
    Sokáig én is azon a véleményen voltam, hogy egyszerűen nem kell, hogy az ehhez hasonló kézikönyvekre szüksége legyen annak, aki abba a vállalkozásba kezd, hogy könyvet ír. Hogy azok a tippek, amelyeket az ehhez hasonló könyvek szolgáltatnak, mindannyiunk számára ismeretesek. Írj vázlatot - építsd fel a történetet - írj részletes jellemzést minden szereplőről - stb. stb. Dehát ezeket eddig is tudtuk, és hogy ehhez a háttérmunkához nem kell használati utasítás. (Stephen King Az írásról c. művét is a saját tapasztalatai alapján írta meg, és nem egy hasonló kézikönyv alapján lett belőle jó író) Most már azért kissé másképp látom, és ami miatt még szerintem meggondolandó: az írásfejlesztő feladatok, gyakorlatok megoldása. Ez lesz az, ami miatt én ezt a könyvet meg fogom venni. Már csak azért is, mert élvezetes lesz a feladatokat megoldani, asszem némelyik igazi kihívás lesz. Másrészt pedig igencsak nagyképűség volna azt gondolni, hogy semmi újat nem tud mondani egy amatőr hobbiíró számára, nem igaz? :)

    VálaszTörlés
  2. Remélem, sok tapasztalatot szerezhetsz belőlük. Hallottam már a könyvről, de én még nem láttam sehol.

    VálaszTörlés
  3. A Bookline-on megnéztem, rendelhető. De azt írtad az aktuális posztban, hogy az Alexandriában vásároltad.

    VálaszTörlés
  4. Illetve a könyvről szóló posztban.

    VálaszTörlés
  5. Ja bocs, én félreértettem. Azt hittem, hogy a Stepehn Kinges könyvre mondod mindezt. Ja persze,a Kezdő írók kézikönyve az Alexandrában megvehető, legalábbis egy 1 éve még biztos megvolt nekik, jó könyv.

    VálaszTörlés