2011. 07. 27.

Fritz Gesing: Kreatív írás - Mesterfogások íróknak

Egy újabb könyvet vásároltam meg, ami íróknak szól, de nem voltak jó reményeim vele kapcsolatban, mert már sok kommentet olvastam róla: többnyire mind azt mondta, hogy a könyv semmi újjal nem szolgál. Nos, igazuk van. Míg a Kezdő írók kézikönyvét istenítettem, ezt nem tartom sokra. Mesterfogásokat egyáltalán nem tartalmaz.
Hangsúlyoznám, még nem olvastam ki, egyelőre csak a 63. oldalon tartok, de a könyv pont olyan, amilyenre számítottam: szépen, hosszadalmasan megfogalmaz olyasmit, ami a teljesen kezdőknek jó, de azok az emberek, akik ilyen könyvet vásárolnak, komolyan gondolják, és mindezt tudják már maguktól. Mindazonáltal egy mondatából adott nekem egy ihletet egy teljes regényre, de ez más kérdés. Azt hiszem, csupa olyan dolog van benne, amit magamtól is tudok, sőt amit fel is vittem már a blogomra. Van egyezés is a Kezdő írókkal, de abban alaposan taglalják, gyakorlati tanácsokkal, itt pedig hosszú elmélkedések vannak, olyan dolgokról, amiket rövidebben is össze lehetne foglalni. Néha az az érzésem, hogy valami módon ki akarták hozni belőle a könyv terjedelmet, hogy komolyabb látszata legyen.
A könyv nem rossz, sőt helyenként jó. Sokat segít, hogy beszél olyan dolgokról, mint a writer's block, és az ember azt érzi, sokan éreznek hozzá hasonlóan. Érdekesek a példák a híres írókról, a módszereikről, stb. A könyv több idézetet használ, mint én, ami már rekord. 
A negatívumoktól függetlenül ajánlom Nektek. Higgyétek el, olvastam már olyan írást a neten, aminek írója komoly ambíciókkal rendelkezett, de úgy érzem, rászorulna erre az írásra. A Kezdő írók kézikönyve a legjobb, és azt mindenféle fenntartás nélkül javaslom, de talán ajánlottabb ezzel kezdeni. Nem tudom. Nem akarom teljesen leszólni ezt a könyvet. biztosan vannak érdekes gondolatai, és teljesen biztos, hogy végig fogom olvasni. 
Tartalmaz néhány érdekes, kissé tudományosnak ható megközelítést, de az meg olyan, mintha elemeznél egy regényt, ahelyett, hogy olvasnád. Neveket ad olyasminek, amit szintén tudunk már.
Nagyon ledegradáló cikkem ellenére, nem tartom feltétlenül rossznak, de más kérdés, hogy megér-e 3150 Ft-ot. 
És még valami: a könyv nem mostani mű, 1994-ben adták ki német nyelven, ezért tartalmaz pár olyan részt, ami számunkra már egyértelmű, ám abban az időben nem volt az. Ilyen például, amikor a számítógépekről és a Microsoft Word alkalmazásairól beszél. 

Én az Alexandrában vettem, 3150 Ft, a Z-Press kiadó nyomtatta, 212 oldal + némi hirdetés, írója: Fritz Gesing, eredeti nyelve német, úgy megjelent 1994-ben (illetve 2004-ben valahogy másképp, de németből kevésbé vagyok jó, mint angolból), magyarul a Z-Pressnél 2007-ben. Fordította: Dr. Szlama Julianna.

4 megjegyzés:

  1. Pont ma láttam a nagy Alexandrában Fehérváron közvetlenül a Kezdő írók kézikönyve mellett :)

    VálaszTörlés
  2. :) és megvetted a kezdőket vagy valamelyiket?

    VálaszTörlés
  3. nem sajnos nem tudtam, egy konkrét könyvre mentem rá, úgyhogy csak gyönyörködhettem bennük :)

    VálaszTörlés
  4. értem. hát én továbbra is ajánlom a kezdő írókat, egy bnőm is megvette a javaslatomra. a kreatív írást épp most olvastam, elmegy, de nem nagy szám

    VálaszTörlés