2011. 08. 06.

Te mibe írsz?

Érdekes dolog a technika. Mióta van laptopom, csak abba írom a regényeimet. Pedig azelőtt egész, és nem kicsit vastag füzeteket töltöttem be velük. Ma már kézzel írni fárasztónak tűnik. Ugyanakkor a verseimet és novelláimat (bár utóbbit néha azonnal gépelem) kézzel írom. Sosem történt még meg, hogy egy verset azonnal gépre vigyek, és ne legyen kézzel, tollal megírt formája. 
Rengeteg füzetem van már, illetve iratrendező dossziéim. A füzeteket szinte már gyűjtöm, meg kell vennem őket, ha látok egy szépet, aztán a legtöbbjük nem telik be. De volt már olyan, hogy több spirálfüzet ráment egy befejezett, két részes regényre, csak az egy amolyan kezdetleges történet, és nem sok nyilvánosságot tervezek adni neki. Sőt, semmit. Viszont, mikor azt mondom, hogy "szép füzet", nem ezekre a nyálas, túl lányos, csilli-villi füzetekre, hanem stílusosakra gondolok. 
Az az érdekes, hogy ha egy füzet tetszik, az nagyban hozzájárul ahhoz, hogy jön-e az ihlet írni. Ha nekem valónak érzem, az sokat dob az egész folyamaton, míg ha nem is tetszik, akkor képtelen vagyok sorba írni bele a verseimet, akkor csak úgy össze-vissza írok bele: vagy tépkedem a lapjait, vagy sorba írok, de nem tekintem egy tematikusan összefüggő füzetnek, csak egy firkálmánynak, mert összességében nem áll össze a szememben/fejemben. 
A regényeimhez mindig legalább 1 fő, és rengeteg kiegészítő jegyzetfüzetet elhasználok, főleg az összetettebbekhez, de tulajdonképpen mindhez, vagy ha még nem, előbb utóbb tuti szükség lesz rájuk.
Ti hogy vagytok ezzel?

(A cikk ötletét köszönöm magamnak, aki elindítottam SYA-n a kérdést, és Mandragoriának, sya.hu-s felhasználónak, aki pedig rávezetett, hogy ha van egy témám, akkor legyen már annyi eszem, hogy írok róla a blogomba.)

3 megjegyzés:

  1. Én először mindig kézzel írok. (Egyből gépbe csak a beadandókat szoktam. :))
    Szintén gyűjtöm a szép füzeteket vagy nem egyszer kapom őket vagy kötök magamnak egyet, és azokba írok. Külön van egy a regényemnek, és külön a novelláimnak. Igaz, ez utóbbiak először lapokra vagy iskolai füzetek hátuljába kerülnek, és onnan másolom be őket a "szépfüzetbe", mivel az nincs mindig nálam. A regényes füzetem elég lazán kezelem, sorba írok bele, de igazából vázlat, mert ha valami nem tetszik, kihúzom, átírom, ilyesmi. Ott az a fontos, hogy én átlássam. És emellett használok egy kis "ötletfüzetet" is, ami szinte mindig nálam van, és ha valami eszembe jut, egy új szereplő, egy jó gondolat, vagy bármi, akkor abba leírom, hogy ne felejtsem el. Gépre csak később viszem őket.
    Kérdezhetek is? :) Te miért használsz olyan sok kiegészítőfüzetet? Van bennük valami rendszer, pl. ebben a szereplők vannak, ebben a helyszínek...?

    Anna Éva

    VálaszTörlés
  2. Igazából azért használok annyi kiegészítőfüzetet, mert minden regényemhez van egy, meg mert egy idő után betelnek. Illetve mert mindig van egy igazi, valahogy annyit írok, hogy egyszer csak lesz egy igazi. :D

    VálaszTörlés
  3. Én először mindig kézzel írok, így gépelés közben ki tudom javítani a hibákat. Meg, ahogy írtad, nekem pl. jobban, gördülékenyebben megy kézzel az írás. A szép füzeteket megszállottan gyűjtöm. Jegyzetfüzetet is szoktam használni, van amikor ötleteket, vagy leírásokat írok bele, hogy az eszembe maradjon, és van, amikor egy készülő fejezet vázlata kerül bele.

    VálaszTörlés