2011. 10. 01.

Átdolgozás

Az átdolgozás az írói munka egyik legfontosabb, egyben (egyik?) legleterhelőbb feladata. Persze biztos van, akinek könynen megy, de a nagy többség utálja.

TÉVHIT #1: Az írók egyszer végigírják a könyvüket, aztán beadják a kiadóknak, és azok, ha jók, kiadják (vagy sokadszori próbálkozás után kiadják). Egy könyvet azért nehéz megírni, mert biztos hosszú időbe telik.
NEM! A könyvet minden író átdolgozza. Minden! Az összes! Nincs olyan könyv, amiben ugyanazok a szavak vannak, amit előre leírtak. Egyszerűen nincs. Vagy ha van, akkor az írója nem az írás szenvedélyéért ír, csak gazdag akart lenni, gyorsan megakart lovagolni egy divathullámot, stb, de róluk itt nem beszélünk.



TÉVHIT #2: Az írónak fölösleges átdolgoznia a könyvét, hiszen a kiadóban van egy szerkesztő, egy lektor, vagy valaki, aki majd úgyis megteszi helyette.
NEM!  Sőt, mért nem írja meg az egész könyvet a kiadó, lektorálja saját magát, kiadja, eladja, megveszi, elolvassa, és vállon veregeti magát? Ez így működik. Egy lektor jobb kiadóknál (!) ellenőrzi a helyesírást ("rosszabbaknál" ezért fizetned kell), de nem tesz semmi más erőfeszítést. A történetbe beleszólhat, ha esetleg valami nagyon értelmetlen van benne, de nem vagy köteles ezt elfogadni: pl.: ha azt írod, hogy a sósav iható

Raymond Carver 27-szer dolgozta át A katedrális című novelláját (mert nem csak könyveket, de novellákat, verseket, drámákat, stb is át kell dolgozni, ezt a  művek műfajtól függetlenül igénylik). Mint amikor az iskolai házi feladat fogalmazást először piszkozatban írod meg. 

Azért hangsúlyozom mindezt ennyire, mert szerintem sokan a kezdők közül kihagyják ezt a lépést.


Az átdolgozáshoz tippek:

  1. Tedd félre a könyved kéziratát mondjuk egy hónapra! Frissen úgyis ugyanazt írnád, mint eredetileg.
  2. Az újraolvasáskor általában csalódás következik. Magad sem gondoltad volna, hogy ilyen silányul sikerült. De ez ne tántorítson el. 
  3. A könynebbik fele a dolognak a nyelvtani hibák és a központozás javítása, mert ehhez van sok kézikönyv, amit meg tudsz nézni, és ha figyelmesen dolgozol, nem okos sok nehézséget. Sőt, ha rossza  helyesírásod, erre mást is megkérhetsz.
  4. Ha rossza  helyesírásod, és író szeretnél lenni, javíts rajta!
  5. A nehezebbik fele a történet tartalmának átírása.
    "A művész nem onnan tudja, hogy tökéleteset alkotott, ha már nincs mit hozzátenni, hanem, ha nincs mit elvenni." - Exupéry
    Vesd el a fölösleges dolgokat, de ne keverd össze a fölöslegeset az epizóddal, ami kiegészítést ad a szereplők tulajdonságairól, az életkörülményekről, egymáshoz való viszonyáról, vagy bármiről.
  6. A szereplők fogalmazásmódja, a narráció, a leírások, ezeket mind át kell dolgoznod, ha szükségét érzed (és fogod, valószínűleg). Figyelj a szereplők eltérő szóhasználatára, tulajdonságaira ("Béla ilyet sosem mondana."), a mondatok érzelmi telítettségére, és a valószínűségre (olyat ne írj, amit úgyse hisznek el).
  7. Ne légy unalmas!
  8. Keress egy csendes helyet, vagy épp egy olyat, ami segít Téged az alkotásban!
  9. Alaposnak kell lenned, ezért nem baj, ha egyszerre kis részeket dolgozol át, és lassan haladsz.
  10. Ne csináld olyankor, amikor fáradt vagy, és nem működik kellően az agyad. 

További tippek és egyéb hasznos linkek az alábbiakban:

http://writerunboxed.com/2011/09/17/proof-positive/

http://writingcenter.unc.edu/resources/handouts-demos/citation/editing-and-proofreading

http://en.wikipedia.org/wiki/Proofreading

http://writing.wisc.edu/Handbook/Proofreading.html

http://www.wikihow.com/Copyedit-and-Proofread-Written-Work


Ne feledd: csak egy rossz könyv taníthat Neked valamit igazán...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése