2011. 10. 30.

Gyakori hibák #3 (Novellák)

Ahogy ilyenkor mindig leírom: szubjektív lista a teljesség igénye nélkül, véletlenszerű sorrendben.

1., Hosszú
Ha egy novella hosszabb, az már inkább elbeszélés. Nem azzal van a  probléma, ha valaki sokat ír, amennyiben a történet ezt igényli, hanem, ha szószátyár. Kosztolányi verseit szokták szószátyársággal vádolni, de szerintem (és a magyartanárom szerint) amiket ő leír, azt így lehet tökéletesen leírni. Ha igaz a novelládra Exupéry mondása, hogy a művész nem akkor tudja, hogy tökéleteset alkotott, ha nincs mit hozzáadni, hanem, ha nincs mit elvenni, akkor valószínűleg nincs baj a hosszával. De ha halandzsázol, akkor az olvasó úgy érzi, hogy csak fárasztják. Magával kell, hogy ragadja a szöveg.

2., Olyanról beszélsz, ami nem tartozik ide
Ha a karakterkidolgozás a szenvedélyed, írj regényt. vagy novellafüzért. A novellába azokat a tulajdonságokat/véleményeket/eseményeket, stb. kell leírni, amik szerves részei a történetnek, vagy valamilyen módon köthetőek hozzá.

3., Olyan témát választottál, ami meghaladja egy novella kereteit
Előfordul, hogy az ember ebbe a hibába esik. Ilyenkor kisregény, vagy egy egész regény lesz belőle.

4., Nincs mondanivalód
Fontos, hogy egy élethelyzetet, egy véleményt, egy problémát testesítsen meg a novellád. Legyen valami jelentősége. 

5., Önálló gondolatok hiánya
Azt hiszem, ezt minden hibákat összesítő írásomba beleírom. Ha a nagy elődöket utánzod, abból semmi nem lesz. 

6., Ezopus óta nem jön be, hogy leírod, mi a tanulság.
Nem kell az olvasó arcába tolni a tanulságot, sem a szereplő szájába adni mindig (utóbbi jó is lehet), hanem jól kell tudni megírni a novellát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése