2011. 11. 27.

Felelősségtudat

idézetek elejeAz íróság ott kezdődik, mikor az ember felelősséget érez egy alany és egy állítmány összefűzésekor is; mert az is becsületvizsga; állítás, amiért helyt kell állni. idézetek vége - Illyés Gyula

Pár hónappal ezelőtt egy barátom, aki olvassa az egyik könyvem eddig elkészült részeit, megkért, hogy írjak bele egy jelenetet, ami által az egyik szereplő neki jobban tetszene. Az ötletet első felvetője talán magam voltam, de az biztos, hogy ő nagyon buzdított, hogy írjam bele. Mikor elkészült, és elolvastam, kettős érzés kerített hatalmába: egyrészt tetszett, hogy milyen jól írtam meg ezt a jelenetet, másrészt úgy éreztem, egész megváltoztatta a barátnőm által kedvelt karaktert, és még izgalmasabbá is tette, mint az előtt, másrészt, ehhez más szereplők közreműködése is kellett, akik esetében viszont nem biztos, hogy jól jött ki a dolog. A barátnőm még nehezményezte is, hogy az a szereplő, aki miatt eredetileg íródott az epizód, nem elég "gonosz", de minél inkább hajtogatta ezt, egyre inkább biztos voltam benne, hogy ez egész egyszerűen - ha hozzá illik is -, nem illik a barátaihoz, akik még szerepet kaptak ebben a részben. Azért nem volt rossz ötlet belemenni ebbe, mert az epizód első fele kimondottan jól sikerült ilyen szempontból is. Azt biztosan megtartom, de a többi része valószínűleg kivágásra kerül. Legfeljebb elrakom a jegyzetek közé. Az írónak felelősséget kell vállalnia karaktereiért, és karakterei hírneveiért is. Egyszerűen nem hagyhatjuk, hogy egy szereplő, aki azelőtt mákos gubát evett, hirtelen megutálja azt, és hogy aki allergiás volt a kutyaszőrre kutyát vegyen, csak hogy a másik szereplő megdobhassa a kerítésről. Amíg el nem határoztam, hogy a jelenetnek csak az első felét tartom meg, egész rossz érzésem volt, mintha kiszúrtam volna valakivel. Ekkor éreztem át igazán, az azelőtt csak tárgyilagosan értett fenti idézetet, amit korábban nem is szerettem annyira, pedig az írásról összegyűjtött idézeteim közt már régóta szerepel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése