2013. 10. 21.

Az ebook

Ma már nem is trendi az a blog, amelyik nem ír egy cikket az ebook megjelenéséről. Erről is írni kell, csakúgy mint bizonyos ifjúsági trendekről, például a mémekről, vagy arról, hogy páran a YouTube-on lettek népszerűek, szóval olyasmikről, amiket mindenki tud, ezt az érzést azonban az újság-/blogíró elnyomja magában, és ír egy cikket, ami elkészül, az olvasó meg elolvassa, és ugyan többet nem tud meg belőle, hiszen lehet, hogy a célközönség megegyezik azzal, akiről szól a dolog, de hát olvasmánynak olvasmány. Ezért én most lényegre törő leszek, mikor leírom a véleményem az ebookról. 


Én ezzel a mondattal értek egyet: "Az író ellensége nem a kalózkodás, hanem az ismeretlenség." Tim O'Reilly mondta, és ezzel megfelelően rávilágított arra, amit én is gondolok a dologról. A pénz ugyanis sosem szokott eszembe jutni, ha könyvkiadásról van szó. Persze mint olyasvalaki, aki szerkesztőnek tanul, kissé kétségbe ejtő, vajon milyen helyzetben lesznek a kiadók, de azt gondolom, az ebook könyveket is el kell valakinek készítenie, el kell látnia ISBN-számmal, megfelelő formázással, stb., mert az írók még mindig nem szerkesztők. Amerikában állítólag a verseket szép, illusztrált, kézi készítést imitáló könyvekben adják ki, mivel az ebook olvasók eInk-je csak fekete-fehér megjelenést tud produkálni, és ezekkel a szép kiadásokkal a kiadók kompenzálni próbálnak - állítólag sikerrel (pénzügyileg nem tudom, de népszerűnek népszerű).

Van, aki abban bízik, hogy a jövőben nem lesznek kiadók, csak honlapok, ahová mindenki feltölti a műveit, és nem kell majd a kiadóknak küldözgetni az írásokat. Szerintem ez borzasztó mennyiségű konkurenciát okozna, és hatalmas kavalkádot, ráadásul az embernek magának kellene megszerveznie a reklámozást, plakátokat, stb., bár néhány honlap biztos feltalálná magát, és ráállna a témára - és az már megint kiadó volna. 

Az, hogy a könyv nem biztos, hogy eltűnik, mint ahogy van ma még bakelit és CD is, azt a fenti képen kívül még más honlapok, fórumok is szemléltetik, aki akar, menjen át bármelyikre, és olvassa el ezeket az érveket a sajátos hangulattól a könyv illatáig. (Utóbbit azért én elég gyenge érvnek tartom, mert egyetlen találmányt sem tartott még vissza világhódító útjáról egy szag.) Én annyit fűznék hozzá, hogy használok ebook olvasót, de kellemetlennek tartom - azon túl, hogy néha egyszerűen kimaradnak a szavakból az ő és ű betűk) ezt a virtuális könyv dolgot, mármint azt, hogy nem érzem, mennyi van hátra az olvasásból. Nem azért, mert unalmas, hanem mert így a könyv valahol lebeg az éterben, olyan megfoghatatlan (most nem szó szerint). Rendben van, hogy alulra oda van írva, hogy 23. oldal a 254-ből, de ez olyan, mint amikor az ember vezetni tanul, és látja ő, hogy mekkora az autó, de azért mégsem érzi még teljesen a szélességét, és nehezebben tartja sávban, mint aki már megszokta. De persze a világ engem sem fog megkérdezni, hogy változzon-e.

Mikor Jon Bon Jovitól egyszer egy interjúban megtudakolták, hogy mit szól a digitális letöltésekhez, azt mondta, zenészként zavarja, de hallgatóként használja.

Minden esetre nekem nincs konkrét véleményem, de nagyon kikívánkozott belőlem valami az ebookokról, mert tényleg mindenhol ez folyik a csapból is, de mindenhol ugyanaz a négy mondat. 

6 megjegyzés:

  1. Szia!

    Csodálatos érzés bemenni egy könyvesboltba: már a kilincs lenyomásakor tudod és már szinte érzed azt,ami az ajtó benyitásakor teljes erővel orrba vág: a nyomdafesték illata! Nem gyengébb érzés az a látvány,hogy különböző méretű polcok,asztalok,raklapok telítve vannak.könyvekkel és ezek közt dúskálhatok,közvetlen kapcsolatom van velük: érezhetem: kezembe vehetem,lapozgathatom,szeretem,hogy nincs két egyforma borító: az egyik műnyomó (fényes),a másik ofszet (matt) papír, eltérő színek,grafikák,hátulján rövid ismertető, más és más a méret magassága,szélessége,vastagsága, s lehet puha vagy kemény a fedlapja.Órákat töltök el mire eldöntöm,hogy melyiket a sok közül. Szerettem antikváriumokba is matatni a régi, ódon,áporodott,poratkás könyvek rengetegében,-ilyen volt a két múzeum krt-i antik bolt- aminek külön varázsa az volt,hogy -úgy éreztem- időben évtizedeket ugrottam vissza.(ma tőlük rendelem a könyveimet) A lakásban azon kívül,hogy dísztárgy -egy szoba ezekkel a gyönyörűségekkel van díszítve- azt a célt is szolgálja, -ha netán nincs számomra olyan olvasni való amit még nem olvastam és érdekelne- hogy szembe álljak velük és oldalra hajtott fejjel a könyv gerincén levő címeket olvasgassam és belelapozgatva felelevenítem a tartalmukat, -ez is idő- s kiválasztom a hangulatomhoz illő könyvet és újra olvasom. (Többen mondták,hogy meleg hangulatot áraszt ez a szoba.Lehet,hogy bele játszik a fa sokasága.) Leülök, az egyik lábamat átrakva a másikra kényelmesen elhelyezem a könyvet az ölembe,kezemben a könyvjelző azt piszkálgatva,zenei kíséret mellett olvasom.

    Most nézzük mit ad az e-könyv. Már távolságtartó,rideg az elnevezése,hogy: ''E''! Elnézést,nem tudom mit ad. Inkább azt kérdezném,hogy a fentebb leírtak közül mi található meg az e-könyvben amiért szeretnem kéne?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    2. Szia!
      Köszi, hogy mindezt ideírtad. Nos, ezeket a dolgokat nem tudja. De pl. könnyebb cipelni, amit magyar szakos egyetemistaként, aki mindig könyvekkel szaladgál, nagyon tudok értékelni. Egyébként egyetértek Veled, de ezt is megszokjuk majd. Ahogy régen ragaszkodtam a CD-khez is, de ma már én is letöltök.

      Törlés
    3. Szia!

      Való igaz, a Te -mint egyetemista- aspektusodat nem vettem figyelembe.

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés