2014. 11. 15.

A tördelés befolyása az olvasásra

Épp most fejeztem be Franz Kafka regényét, A pert. Míg olvastam, végig idegesített, ahogy a párbeszéd volt tördelve. Nem kezdtek minden megszólalást új sorban, hanem folyószövegként olvashatjuk a párbeszédet, úgy, hogy gondolatjelek jelzik ezek határait. Fiktív példával:

- Én nem ismerem ezt a helyet - mondta az egyik szereplő. - De ha ismerném, az sem segítene, mert úgy is eltévednék. - Eltévedne? - csodálkozott a másik. - El én. Tudja, nagyon rosszul tájékozódom. - Különös. Nekem sosem volt bajom ezzel - felelte amaz. - Jó magának. 

Amint látjátok, itt nehéz követni, mikor ki beszél, és nem egyértelmű, hogy az egyik gondolatjel az írói hozzáfűzés végét jelzi-e, vagy egy egészen másik hangot. Az például az olvasó logikájára van bízva, hogy az utolsó ("Jó magának.") mondat kinek a szájából hangzott el. A valódi műben ráadásul esetenként ki is felejtettek egy-egy gondolatjelet, ezzel még jobban megnehezítve az értelmezést. 

De mindez nekünk most nem annyira fontos, mivel ez tördelési és szerkesztési kérdés. Hogy miért említem mégis egy írással kapcsolatos blogon, annak az az oka, hogy az olvasás aktusát is jelentősen megváltoztatja egy ilyen írásmód. Egyszerűen gyorsabban olvassuk a szöveget, ha azt egy sorban látjuk, és hiába próbál egyértelműsíteni és lassítani az írói közbevetés, akkor is rohan a szemünk rajta. Ezáltal pedig felhagyunk azzal, hogy magunkban hangsúlyozzuk a szereplők megnyilatkozásait. Most természetesen magamból indulok ki, de úgy gondolom, pusztán annyival, hogy egy szöveget így tördelnek, a szöveg befogadásának élményét rontják el, mert a szemet befolyásolják vele. Ezt az olvasó talán nem is tudja. Nagyon gépiesen olvastam az egész regényt.

Szerintem az ilyenfajta tördelés kerülendő.


Kép: 

4 megjegyzés:

  1. Igen, így nagyon nehéz követni, hogy most melyiket ki is mondta. Emiatt van, hogy vissza kell olvasni, és pont ezért lesz sokkal kevésbé folyamatos. Érdekes, hogy a párbeszéd tördelésére sincs kőbe vésett szabály, már többfélét is láttam, de én csak a klasszikusat szeretem használni és olvasni is.

    VálaszTörlés