2015. 04. 19.

Tanulható-e az írás művészete?

Érdekes, hogy a blogom alapkérdéséről eddig még nem írtam cikket. (Egyszer írtam egy vitaindítót, de azt nem tekintem hosszú cikknek, és egyszer egy blogkritikában is javasolták annak kifejtését.) Pont azért történt így, mivel ez a blogom alaptémája, így feleslegesnek találtam, hogy pont itt kérdőjelezzem meg. Azonban eszembe jutott néhány ellentmondás, és még nem találkoztam vele, hogy valaki ezeket megvizsgálta volna. 



Ehhez először is közölném az én alapvető véleményemet: az írás tanulható, de nem úgy, ahogy sokan gondolják. Ezt azért hangsúlyozom, mert főleg az írást semmilyen formában nem gyakorló (sokszor még nem is olvasó) emberektől hallom leginkább, hogy az írás nem tanulható. Ők valószínűleg azt gondolják, hogy aki ehhez kapcsolódó könyvet olvas, vagy beiratkozik egy kreatív írás tanfolyamra, az teljesen a nulláról akar tanulni, és tehetséget akar magába gyűjteni. Ilyen valóban nincs. De itt nem is erről van szó. Ahogy szokták mondani, hozott alapból dolgozunk. Szükséges a tehetség az induláshoz. Egy tehetséges embernek is szüksége van azonban arra, hogy ráébresszék néhány gyakorlati dologra, vagy hogy meglássa a saját hibáit. Tulajdonképpen arra, hogy legyen egy "jé, tényleg!" élménye. Azon kívül az interneten sok kreatív írás blog van, főleg idegen nyelven, melyek nem is a gyakorlati részhez adnak tanácsot, hanem ahhoz, hogyan ossza be valaki az életét íróként, hogyan ne folyjon ki az idő a keze közül, hogyan éljen kreatív életet. Papíralapon ezt például Julia Cameron teszi, akinek a könyvéről már korábban írtam kritikát.

Itt említeném meg azokat az ellentmondásokat, melyeket észrevettem. Valójában egyes számban kellene mindezt írnom, hiszen egy csokorba gyűjthetőek. Arról van szó, hogy más művészeti ágakban nem tapasztalok ekkora ellenállást a laikusok részéről. Ha valaki rajztanárhoz, tánctanárhoz vagy énektanárhoz jár, senki nem lepődik meg (én legalábbis nem találkoztam még az esettel). Ezek mind egy típusba tartoznak, ellentétben például a hangszeren való tanulással, ahol egy eszközt kell használni (jelen esetben a toll nem eszköz, mert annak kézbe fogása igen egyszerű, nem hasonlítható egy zongorabillentyűzethez). Ezek közé sorolom az írást is.

Vegyük például az énektanárok esetét. Ismert, régóta a pályán lévő zenészről is hallottam ár, hogy elment énektanárhoz (ez egyáltalán nem ritka). Az ilyen emberek (optimális esetben) ezt nem azért teszik, mert nem tudnak énekelni, hiszen a tehetségük által már híressé váltak. Technikai dolgokat akarnak elsajátítani. Révész Sándorról hallottam azt, hogy zavarta az, hogy bizonyos éneklési technikák nem mentek neki, nem volt elégedett a hangjával, Jon Bon Jovi pedig saját életrajzi könyvében említi (When We Were Beautiful), hogy a koncertek alkalmával könnyen elfáradt a hangja, így ő azért ment trénerhez, hogy ne érezze erőtlennek magát három óra tombolás után. Bizonyára rengeteg más példát is fel lehet sorolni. 

Érdekes, hogy az énektanulás lehetségessége valahogy jobban benne van a köztudatban. Talán azért, mert az emberek fejében visszhangoznak olyan kifejezések, mint a pentaton skála, vagy hogy szolfézs, de az írócsoportokban - tudjuk - nem a metaforáról meg a szinekdochéról tanulnak definíciókat a résztvevők. 

Ti mit gondoltok erről a kérdésről? Ti is úgy tapasztaljátok, hogy az írás tanulása többek számára hat furcsán, mint például  a zenetanulás? Ha igen, szerintetek ez miért lehet? 


Képek: 
Pexels

6 megjegyzés:

  1. Az éneklésről azt tudom mondani, hogy akinek eleve fahangja van, az járhat akármennyit énektanárhoz, akkor sem fog tudni a büdös életben énekelni. Az írás és minden egy bizonyos fokig tanulható, fejleszthető. De ahogy te is írtad, hozott anyagból dolgozunk. Ha nincs meg valakiben az íráshoz a készség, tehetség, akkor sosem lesz belőle jó író.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem tudtam teljesen eldönteni a kommented alapján, hogy teljesen egyetértesz-e, de én az énektanulással egy szinten érzem az írástanulást.

      Törlés
    2. Igen, tudom, rohadtul kétértelműen fogalmaztam. De majd megszokod, ha még pár hozzászólásomat olvasod majd. :)

      Törlés
  2. Sziasztok,

    Egyet értek abban, hogy a megfelelő alapanyagokból lehet csak építkezni. Ha nincs ilyened, akkor nem nagyon tudsz akármit is létrehozni. Téglák nélkül sem menne a ház építés.

    A furcsaság szerintem abban rejlik, hogy az emberek megmaradnak a régi korok mestereinél és nem is gondolnak bele,hogy az írás nem halt meg velük együtt, hogy manapság is vannak, akik ezzel foglalkoznak sőt tökéletesíteni is akarják azt. És akkor elértünk oda, amit te is mondtál, hogy asszociálnak a metaforák és deficiók tömkelegére. Azokra, amiket még irodalom órán tanultak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a véleményed! Van abban valami, amit mondasz, de szerintem magában azt sem látják, hogy az irodalom nem egyelő az írással. Aki tud verset elemezni, nem biztos, hogy írni is tud.

      Törlés